BOV czyli inaczej mówiąc Blow Off Valve.
Czym jest to coś? To jest tzw. Zawór zrzutowy tzn. pozwalający utrzymać odpowiednie ciśnienie w układzie, jednocześnie usuwając nadmiar ciśnienia poprzez specjalnie skonstruowane wyprowadzenie.
Czy Blow Off jest potrzebny ?
Dla jednych użytkowników najważniejszym efektem użytkowania tego zespołu mechanicznego jest uzyskanie charakterystycznego odgłosu ( jak wybuch pary zmieszanej z powietrzem oraz z sykiem ).
W niektórych urządzeniach ten dźwiękowy efekt jest jeszcze potęgowany poprzez odpowiednio ukształtowane wyjście – system prawie gwiżdże.
Dla innych, często zajmujących się profesjonalnie sportem motorowym, BOV jest jednym z ważniejszych elementów zespołów silnikowych .
Blow Off mianowicie dba o to aby nasza turbina była w ciągłej gotowości do doładowania silnika odpowiednio duża dawka powietrza.
Jak to się odbywa?
Turbina jak wiecie składa się z części gorącej i części zimnej. Część gorącą zasilają gazy wylotowe.
Odbywa się to poprzez przepuszczanie gazów poprzez turbinę która jest wprawiana w ruch obrotowy. Ruch ten jest przekazywany bezpośrednio na tzw. Zimną część turbiny która również jest zaopatrzona w turbinę (ma tutaj na myśli zębatkę o spiralnie ułożonych łopatkach) tym razem zasysającą powietrze z układu dolotowego i wytwarzającą nadciśnienie w układzie dolotowym zasilania silnika w powietrze.
Tego typu praca ma za zadanie jak najszybciej napełnić komorę silnika jak największa ilością powietrza. (oczywiście wszystkie procesy spalania oraz doładowania są obecnie sterowane komputerowo).
Wszystko jest ok w przypadku gdy przepustnica powietrza cały czas pracuje będąc otwarta całkowicie lub częściowo.
Gorzej dla układu jest gdy zdejmujemy nogę z gazu i przepustnica się zamyka dla powietrza. Pamiętajmy ze turbina cały czas pracuje i chce wtłoczyć jak największa ilość powietrza w tym przypadku do ograniczonej przestrzeni.
Następuje w tym momencie nadmierne sprężenie powietrza co może w skrajnych przypadkach powodować uszkodzenie turbiny, nazwijmy to zimnej a co niewątpliwie ma również wpływ na oś łącząca cześć gorącą (stale starającą się napędzić układ ) oraz cześć zimną która już nie może więcej przyjąć i sprężyć powietrza gdyż układ jest zamknięty.
Mogą tutaj pojawić się duże momenty skręcające a nawet zrywające które występują w osi łączącej obie części turbiny jak i oczywiście w całym systemie ułożyskowania.
I tutaj właśnie ważna rolę odgrywa nasz Blow Off.
Blow off jest ustawiony na określone ciśnienie wewnętrzne, przy którym się otwiera i przy rosnącym ciśnieniu wewnętrznym wypuszcza nadmiar sprężonego powietrza na zewnątrz układu.
To powoduje iż turbina w dalszym ciągu może pracować beż nazwijmy to zbędnego obciążenia i stale przygotowywać odpowiednio wysoka dawkę powietrza pod ciśnieniem i czekać tylko na otwarcie przepustnicy.
W tym przypadku komora zostaje natychmiast napełniona przygotowaną dawką powietrza bez konieczności występowania tzw. turbo dziury związanej z ponownym rozpędzaniem turbiny do wysokich obrotów.
Podsumowując Blow off to nie tylko emiter syku wskazującego na sportowy charakter samochodu.
To również i w sporcie motorowym ważny element układu turbodoładowanego zasilania powietrzem.
Zapraszamy do naszego sklepu w celu dokonania wyboru najbardziej odpowiedniego modelu i dokonania zakupu www.sklep.oemtuning.pl